Jikov

Karburátor Jikov se vyráběl ve dvou provedeních s difuzorem 12mm (2912DC) a 9mm (2909DC). Difuzor 9mm se používal u modelů, kde byl požadován menší výkon – např. Mofy do 25km/h. S 9mm verzí jsem se osobně setkal u některých modelů B228 a u B207. U B210 se používal pouze u exportních modelů, kde byla implementována restrikce sání pro maximální rychlost kolem 25km/h.

Obecně tyto karburátory jsou velmi spolehlivé a dokonale odladěné pro použítí na Babettě, ale jejich seřízení je složitější než u moderních téměř bezúdržbových karburátorů. Mladá generace nezná základy funkce karburátoru a tak aniž by se snažila, tak si rovnou koupí Dellorto SHA 1412 a Jikov zahodí. V reálu ale jezdí Jikov lépe než Dellorto neboť u Jikovu seřizujete bohatost směsi ve všech pracovních bodech karburátoru, kdežto u Dellorta je fixní volnoběh i šoupátko, takže můžete regulovat jen hlavní trysku a odpor sání. Dellorto nebude nikdy dobře držet volnoběh (má fixně nastavenou bohatost směsi na volnoběh, takže u některých Babett bude volnoběh bohatý a otáčky budou kolísat) a bude se více zakuckávat při prudkých změnách otáček motoru. Je to daň za jednoduchost karburátoru.

Karburátor Jikov vyžaduje instalaci kvalitního přídavného filtru, který zajístí dodávku zcela čistého benzínu. Bez přídavného filtru se záhy zanese špínou z nádrže a začne špatně fungovat (nedovírající jehlový ventil, ucpané trysky).

Největší nemocí těchto karburátorů je jehlový ventil, který velmi často špatně těsní a vzlíná kolem něj benzín. Rychlý test, jestli těsní je takový, že otočíme karburátor vzhůru nohama a foukneme do hadičky přívodu paliva a karburátor by měl těsnit a neprofukovat. Druhý přesnější způsob je umístit karburátor do nějaké nádoby, a nalít benzín přes přívodní hadičku, až zavře plovák a pak čekat třeba hodinu, jestli neklesá hladina paliva v přívodní hadičce a karburátor se nepřeplavuje. Bohužel jehlové ventily se vyrábí dnes s různými délkami, takže i po výměně jehlového ventilu musíte provést nastavení hladiny paliva znovu.

Další problém vznikl až v posledních letech v souvislosti s druhovýrobními díly. Originální plovák má hmotnost 4,3 gramy a bohužel moderní plováky od různých výrobců mají vyšší hmotnost. Zatím jsem nenašel druhovýrobní plovák, který by byl lehčí než originál. Plovák je spájen cínem, takže drobné opravy lze řešit pájením. Dávejte si však pozor, ať nedáte hodně cínu, aby nebyl plovák po opravě těžší o víc než pár desetin gramu.

Srovnání hmotností plováku druhovýroba vs prvovýroba v gramech

Těžší plovák způsobí, že je pak v karburátoru vyšší hladina paliva, která má negativní vliv na celý chod karburátoru. Jedinou možností je seřídit hladinu paliva. Ta se však neseřizuje podle literatury na hranu emulzní trubice, ale seřizuje se tak, že do průhledné nádoby umístíme karburátor s odmontovanou plovákovou komorou s našroubovánými šroubky viz foto a nalíváme přes delší hadičku umístěnou svisle tak, aby simulovala výšku nádrže (simulujeme stejný hydrostatický tlak působící na jehlový ventil). Karburátor se postupně zaplavuje benzínem, až se úroveň hladiny zastaví na úrovni tyčinky sytiče (na spodní části tyčinky viz foto). Toto je správná hladina paliva pro Jikov karburátor. Pokud je hladina výše nebo níže, tak přihneme plovák a měření opakujeme. U příliš těžkých plováků ale mnohdy hladina paliva nepůjde seřídit, proto se uživatel musí poohlídnout po nějakém lehčím.

Ještě mám pro svoji vlastní potřebu vyrobenou takovou vychytávku, kdy jsem obětoval jednu plovákovou komoru a odřezal spodek plovákové komory, abych mohl zkontrolovat, jestli po složení nedrhne plovák o plovákovou komoru. To se taky stává zvláště u druhovýrobních plováků, že jsou širší.

Seřízením hladiny to ale nekončí. Nyní je třeba nastavit správnou bohatost směsi ve volnoběžném okruhu (lze vyjít z doporučení v běžné literatuře, tzn 1-1,5 otáčky od dorazu), dále zkontrolovat jehlu a zvolit druhý zářez shora. Pozor, druhovýrobní jehly mají mnohdy špatné rozměry a to šířku. Šířka jehly musí v každém vzdálenosti od špičky jehly přesně korespondovat s původní originální jehlou, jinak ten karburátor nemáte šanci seřídit. Opravdu si na to dejte pozor.

Zde si můžete na fotce všimnout, že původní jehla má špičku širší než druhovýrobní nová jehla. Rovněž je nová jehla v rovné části širší, takže nejde strčit do šoupátka. Jde to vidět už pouhým okem. Takovou jehlu můžete rovnou hodit do koše.

Zbývá zvolit správný odpor sání vhodným přehýbáním drátěnky v hliníkovém tělesu sání. Některé Babetty jezdí nejlíp bez drátěnky. Rád bych upozornil, že drátěnka nemá účel filtrovat vzduch, ale pouze vytvořit vhodný odpor sání.

Cílem je najít takové nastavení drátěnky, že Babetta bude dobře akcelerovat odpsodu a bude mít zároveň i slušnou maximálku. Hledáte tedy ideální kompromis.
Když uberete počet vrstev drátěnky, tak Babetta pojede lépe ve vyšších otáčkách, ale bude mít úplně slabé spodky. Když naopak přidáte hodně vrstev drátěnky, tak to pojede dobře na spodu, ale nebude se tomu chtít do otáček.

Místo drátěnky se dnes používá molitan, ale u něj je celkem problém ho dávkovat s citem. Museli byste si koupit experimentálně různé molitany různých tlouštěk a hustoty ok a zkoušet.

Pokud jste to dočetli až sem, tak je vám jasné, že nastavit karburátor Jikov vyžaduje více usilí než u moderních karburátorů. Rovněž jeho montáž a demontáž je mnohem pracnější než u Dellorta.