Olej do převodovky

U dvourychlostní Babetty uvádí starší návody k obsluze z 80.let M6A, novější návody z 90.let PP80. Oba oleje jsou správně. Olej M6A (specifikaxe SAE30) se doporučoval začátkem 80.let v dobách, kdy bylo všude plno tohoto oleje (každý ho měl v garáži) a převodový se sháněl hůř nebo byl výrazně dražší. Rovněž jste mohli tímto olejem namazat páčky brzd, hřídele šlapátek, ložiska pedálu, přední teleskopy, cvrčka zadního kola. Takže M6A byl takový olej univerzál na vícero věcí. Osobně ale doporučuji dávat olej určený speciálně do převodovek, tzn. PP80 nebo olej shodné viskozitní třídy SAE80W (celoroční), případně SAE90W, pokud chcete jezdit jen v letním období.

Jiné oleje nedoporučuji, ale tím nechci tvrdit, že to na jiný olej nemůže fungovat. Jen už nebudu garantovat správnou funkci převodovky a její životnost, když použijete něco jiného. V převodovce je totiž nejcitlivější komponentou na typ oleje volnoběžka, která je stavěná přesně na tento typ oleje a když byste nalili kvalitnější olej do převodovky, tak je velká pravděpodobnost, že vám začne volnoběžka prokluzovat. Projeví se to tak, že když se chcete rozjet, tak Babetta stojí jakoby na neutrál a rychlost zaskočí, až když třeba couvnete dozadu nebo se trochu rozšlapete. Tohle signalizuje buď nevhodný olej v převodovce, dále to může být i nečistota ve volnoběžce (např. kus papírového těsnění nebo těsnícího silikonu se dostane do volnoběžky) nebo volnoběžku, která je již na konci životnosti a její výměnu bych doporučoval neodkládat. Bohužel v posledním případě, když nepomůže ani výměna oleje za nový, budete muset půlit motor.

Příliš řídký olej nebo nevhodný olej může mít kromě špatné funkce volnoběžky také na svědomí zpěnění oleje a tvorby přetlaku v převodové skříni (ucpaná odvzdušňovací dírka), dále protlačování oleje skrz gufera do suchých spojek, kde následně zamastí úplně všechno a Babetta přestane řadit a dokonce i startovat.

Pokud vám někdo bude tvrdit, že má typ oleje v převodovce vliv na průběh řazení, tak si už od takového člověka nenechte nikdy radit. Řazení je totiž řešeno suchou třecí spojkou, která je vně převodovky. Tudíž převodový olej nemá absolutní vliv na průběh řazení. Za řazení je zodpovědné typ použitých řadících čelistí a hlavně materiál třecího obložení. A samozřejmě musí být celý řadící mechanismus správně složený, aby to někde příliš nedrhlo nebo nešlo ztuha.

U B207/228 motoru už není výběr oleje tak kritický, převodovka snese i jiné viskozitní třídy. Skoro by se dalo říct hlavně aby tam nějaký olej byl. Přesto bych doporučil také PP80.

Výměna oleje
Nastartujeme Babettu, chvíli se projedeme, ať se olej prohřeje, pak vyšroubujeme vypouštěcí šroub a necháme olej vytéct. Fajnšmekři můžou použít proplachovací olej, já tam rovnou dávám nový PP80 a neřeším. Někdo radí, kolik oleje v mL přesně přijde do převodovky, ale tento postup bych moc nedoporučoval následovat. Nejlepší je postup, který je uveden zde.

Postup u B210/225
Vyšroubujeme kontrolní otvor, Babettu naklopíme na pravobok v úhlu 45°a naléváme olej, dokud nezačne vykapávat olej kontrolním otvorem a tímto máme správnou hladinu oleje.

Postup u B207/228
Doplníme olej po kontrolní otvor, až začne olej vykapávat ven a hotovo.