Nesmrtelný GYT a JTZ hack

Tento hack slouží jako externí přídavná přepěťová ochrana, která zaručuje prodlouženou životnost a menší poruchovost JTZ a GYTu.

Právě ono přepětí je největší zdroj problémů pro jednotku zapalování. Přepětí vzniká při vynechávání jednotky zapalování, tzn. pokud nedochází k pravidelnému nabíjení a vybíjení kondenzátoru uvnitř jednotky zapalování. Přepětí poškozuje zejména kondenzátory a přetěžuje a ničí transformátor („indukční“ cívku). Příčin vzniku vynechávání zapalování je více a bývají i nahodilé, takže bez hacku dříve či později odejde každá jednotka zapalování.

Hack je možné zapojit externě k prodávaným JTZ a GYTům. Komponenty se zapojí mezi svorky G (červený drát ze zapalovací cívky) a 1 (bílý drát, kostra/rám), takže si tyto 2 součástky můžete napájet klidně i do prostoru alternátoru na zapalovací cívku nebo si vyrobit rozdvojku k JTZ kolíkům a fastonům GYTu a zapojovat tento ochranný obvod přímo na jednotku zapalování. Pokud špatně zapojíte/vyrobíte hack, tak babetta sice nebude házet jiskru, ale nic se nezničí.

Hlavním komponentem je transil, což je ochranný polovodičový prvek, který stejně jako zenerova dioda začne vodit v okamžiku, kdy závěrné napětí stoupne nad úroveň průrazného napětí transilu. Přepětí se převede na teplo a tímto dojde k účinnému omezení napětí na hodnotu 200V, které nepoškodí jednotku zapalování. Použité transily jsou 6KE200A či 6KE200CA s průrazným napětím 200V (190-210V). Transil je dimenzován na ztrátový výkon 5W. Dle výpočtů P.M. se bude na transilu ztrácet při jízdě maximálně kolem 1 wattu energie, takže je dostatečně dimenzován a nedojde k přehřátí a zničení transilu.

Tento hack jsem vymyslel a osobně využívám na GYTu od doby co mi odešel po měsíci nový *M GYT. Nyní už jezdím díku hacku rok/1500 km pořád na ten samý GYT!

zapojení pro GYT

U GYTu je zapojen jeden bipolární transil 6KE200CA-schéma č. 1, nebo dva unipolární transily 6KE200A-schéma č.2. Z hlediska funkce není mezi zapojením 1 a 2 rozdíl.

schéma č.1

schéma č.2

*GYT využívá obě půlvlny k nabíjení kondenzátoru a tak je nutná ochrana proti přepětí v obou půlvlnách na rozdíl od JTZ.

zapojení pro JTZ

U JTZ je zapojen v sérii s diodou bipolární transil 6KE200A nebo transil 6KE200CA.

Dioda v sérii s transilem blokuje průchod záporné půlvlny přes transil, nedochází tak k omezení záporné půlvlny. JTZ má již interně zapojenou diodu, tzn. že využívá k nabíjení kondenzátoru pouze kladnou půlvlnu a zápornou vlnu blokuje. Je tedy zbytečné omezovat zápornou půlvlnu a tím zbytečně zatěžovat transil. Bez použití diody v sérii s transilem dojde k namáhání zapalovací cívky a jejímu možnému zničení.

schéma