Záběh motoru

Toto je další téma, kde se vedou nekonečné debaty zejména ve smyslu kolik km zabíhat, jakou rychostí jezdit během záběhu a v jakém poměru ředit olej a jaký typ oleje použít na záběh. Někteří dokonce nastartují Babettu a nechají ji brblat na stojanu desítky minut, aby co nejcitlivěji zaběhli surový válec. To je úplná blbost. Válec se musí ofukovat a musíte během záběhu střídat otáčky motoru. Takže nastartovat a kroužit kolem komína. Olej můžete jezdit stejný, minerálním M2T záběh neuspíšíte. Množství oleje stačí dát krapet větší než pro běžnou jízdu, aby se lépe vyplavovaly kovové částečky do výfuku. Takže pro poměr 1:50 bych jezdil záběh na 1:40, pro poměr 1:40 záběh 1:33 a pro 1:33 záběh 1:25.

Je třeba hlavně používat selský rozum, neboť každý motor je složený ze zcela odlišných komponent a výbrus se taky liší podle brusiče a podle použitého pístu a někdy se i výbrus samotný nemusí povést, což je celkem běžné zvláště u lidí, kteří se tím nezabývají profesionálně nebo pospíchají a práci odfláknou.

V praxi se dělají výbrusy s vůlí zhruba od 0,03mm do 0,065mm podle značky pístu a podle způsobu použití – závodní účely/cestování. Prvních 10km se zabíhá úplně vše v motoru a zde bych doporučil velmi pozvolnou jízdu kolem 20-30km/h, ať si sednou kroužky, ložiska a hlavní nerovnosti ve válci. V případě, že uslyšíte během prvních deseti km klepavý zvuk nebo dokonce detonační spalování vlivem vysokých teplot ve válci, tak je vhodné okamžitě zastavit a nechat motor zchladnout. Po ujetí této vzdálenosti by měly být víceméně zaběhnuté závodní úpravy s velkou vůlí výbrusu, kde už si můžete troufnout to honit pár desítek sekund na max, ale i tak je vhodné motor nepřetěžovat příliš dlouhou jízdu na maximální výkon a dát tomu ještě pár desítek km ideálně, než se to úplně finálně zaběhne. U těsnějších výbrusů můžete po ujetí 10km jezdit už na půl plynu dle úpravy 35-50km/h a motor občas chvilkově zatížit na pár sekund na max.

Typickým znakem, že ještě není záběh dokončen, je vyšší teplota než obvyklá během jízdy či zátěže. Babetta zastudena ráda akceleruje, ale po zahřátí je taková zadýchaná a mnohdy slyšíte kovový zvuk od klikovky, který značí přehřívaní nebo detonační spalování. Každá konfigurace se po nějaké době jízdy uvolní a budete cítit, že už se nebude motor tak zadýchávat v kopci a bude pěkně tahat. Během svého života jsem zabíhal desítky motorů a uvolnění motoru nastalo po zhruba 20km až 200km. Čili nejpozději po 200km u normálních výbrusů máte motor zaběhnutý a můžete začít jezdit normální cestovní rychlostí bez omezení. Postupně prodlužovat maximální zátěž na čím dál delší dobu. V praxi po 200km by neměl být problém jít závodit s originální Babettou.

V žádném případě neplatí tedy poučka 500km záběh. To je starý socialistický přežitek.

Pokud by se někomu i přesto přehříval motor i po ujetí těch 200km a má opravdu výbrus příliš těsný, že sotva rukou protočí klikovku přes HÚ, tak bych doporučil snížit kompresi na prvních 1000 km. To většinou pomůže a můžete pak normálně jezdit bez omezení. Stačí vypodložit válec 0.5-0.8mm podložkou (3-4 papírové těsnění) a hned bude Babetta méně topit.