Zapalovací cívka

Celkem se na Babettu vyráběly 3 typy zapalovacích cívek:

  1. pro Tranzimo zapalování
  2. pro starší maďarské GYTy
  3. pro JTZ a pro moderní GYT, starý GYT značka Magneton

ad 1) pro Tranzimo zapalování

Jádro cívky je shodné s širší cívkou použivanou pro starý typ GYTu, ale je tam jiný počet závitů a jiná tloušťka drátu.

Konfigurace měření originál cívky (U = 0.6V, f = 100Hz)

Ls = 555mH, ESR = 521Ω, Q = 0,67, θ = 32.6°, D = 1.49, X = 349Ω

Na obrázcích je porovnání cívek ad 1) a ad 2) (cívka s připájeným drátem je pro Tranzimo)

ad 2) tlusta cívka pro starý typ maďarského GYTu

Tato cívka se speciálně používala kdysi pro starší týpy GYTů, které pravděpodobně nebyly osazené zdvojovačem napětí. Pro použití s moderním GYTem nebo JTZ ji moc nedoporučuji. Z podrobného výzkumu parametrů cívky vyplynulo, že v nízkých otáčkách se lépe vybudí než standardní zapalovací cívka ad 3. ,Takže s touto cívkou vám bude Babetta házet lepší jiskru na nízké otáčky, ale ve vyšších otáčkách má naopak parametry horší než cívka ad 3, což je logické vzhledem k její velké indukčnosti a velkým vnitřním odporem.

Konfigurace měření (U = 0.6V, f = 100Hz)
Upozornění: měření proběhlo na neoriginální cívce z produkce Motomaxu

Ls = 2,85H
ESR = 2,5kΩ

ad 3) standardní cívka pro JTZ, GYT

Tato cívka je nejběžnější cívkou používanou na Babettě. Má velký vliv na životnost komponent, které napájí. V současnosti se můžete setkat s těmito standardními cívkami:

naprostá katastrofa. Cívka béčkové kvality. Po nainstalování této cívky se vám teplem pokřiví kostra a vinutí se začne na jádru viklat a je jen otázka času, než se někde přeruší vinutí. V dobách největší nouze, kdy nebyly k dostání lepší cívky, jsem tyto cívky měnil 6x za rok. Pro jistotu jsem si vozil ssebou raději 2 náhradní cívky i na krátkou jízdu. Prostě totální znouzecnost

Cívka Motomax M* výroby. Poznáte ji, že má poměděnou barvu jádra. Motomax vyrábí opravdu kvalitní téměř nezničitelnou cívku (odešla mi jedna jediná za poslední 3 roky). Bohužel cívka je vyrobena až tak kvalitně, že indukuje větší napětí než by měla (v závislosti na otáčkách až kolem 400V) a ničí vám pomalu zapalovací kondenzátor ve vašem JTZ. V GYTu je instalován zdvojovač střídavého napětí, takže při poruše impulsní cívky se na kondenzátoru C2 objeví napětí přes 800V. I když si vyrobíte svůj vlastní JTZ s lepším kondenzátorem na vyšší napětí, tak i takový kondenzátor je schopna tato cívka časem zničit. Kromě toho vyšší napětí pomalu ničí i indukční cívku, protože je na primáru mnohdy 2x vyšší napětí než má být a to samé i u GYTu.

Takto vypadá původní originální zapalovací cívka, která má správné parametry a vyrábí napětí kolem 160-200V na prázdno.

Parametry originál vs Motomax cívky

Konfigurace měření (U = 0.6V, f = 100Hz)

originál Ls = 655mH, ESR = 358Ω, Q = 1.15, θ = 49°, R (měřeno multimetrem) = 222Ω
Motomax M* r.v. 2022 Ls = 687mH, ESR = 219Ω, Q = 2, θ = 63°, R (měřeno multimetrem) = 192Ω
Motomax M* r.v. 2023 Ls = 719mH, ESR = 210Ω

Jak je vidět z parametrů, tak Motomax cívka má aktuálně o 10% vyšší indukčnost a 2x vyšší činitel jakosti cívky než měl originál. Mám změřené na osciloskopu, že Motomax cívka vyrábí 2x vyšší napětí naprázdno než originální cívka a to 400V při cca 4000 otáčkách. Osobně přisuzuji, že to má na svědomí lepší jádro (materiál s lepší permeabilitou než je na originál cívce a částečně možná i lepší navinutí závitů, což zvyšuje činitel jakosti). Dost pochybuji, že by Motomax navíjel jiný počet závitů s jiným průřezem vodiče, ale určitě se inspirovali buď z nějakého technického výkresu nebo udělali reengineering originální zapalovací cívky.

O problematice cívek na Babettu jsem natočil dvojdílné video na svém YouTube kanálu. Berte však na vědomí, že informace v něm uvedené jsou poplatné znalostem z roku 2022 a informace zde uvedené jsou novějšího data, tudíž ještě více upřesněné. Přesto ho však můžu doporučit jako nejpodrobnější video, co kdy o cívkách bylo natočeno.