Benzín
Setkávám se s častou diskuzí na téma jaký benzín do Babetty kvůli biosložkám a různé fámy typu že se 100 oktanovým benzínem to jede lépe, apod.
Babetta 207 je stavěna na benzín s oktanovým číslem 85 a více. Babetta 210 je stavěna na benzín s oktanovým číslem 91 a více. Takže jakýkoliv lepší benzín vám už nezlepší výkon motoru. Výhřevnost 100 oktanového benzínu může být dokonce i nižší než u 95 oktanového benzínu, což bylo potvrzeno v testu světa motorů z konce roku 2023 (Efecta 95 vs Verva).
Každý závoz benzínu je unikátní a všimnete si toho zejména na dvou parametech a to hustota a teplota konce destilace. Hustota benzínu se pohybuje kolem 720-775kg/m3, takže je lehčí než voda. Konec destilace je dán normou maximálně 210°C a tato teplota konce destilace vypovídá o uhlovodíkovém složení benzínu. Běžný smrtelník ale s těmito parametry neoperuje. Tyto parametry zajímají maximálně pořadatele závodu eco race, který dávkuje 1 litr paliva nikoliv objemově, ale hmotnostně.
Do benzínu jsou od roku 2024 přimíchávány biosložky v poměru 10% a jedná se především o bioetanol, který je vyráběn z cukrové řepy, obilí, brambor. Z řepky olejky se vyrábí bio nafta. Nevýhoda tohoto biopaliva je v tom, že má krátkou trvanlivost a degraduje již po několika měsících. U prémiových vysokooktanových benzínů se můžete setkat s biosložkou ETBE, což je Ethyl-terc-butylether. Tato biosložka na sebe tolik neváže vodu a má mnohem větší životnost. ETBE se dává např. do Vervy.
Prakticky lze tedy doporučit Babeťťákům tankovat Natural 95 v případě, že vyjedou nádrž do 2 měsíců. Pokud jezdíte na Babettě svátečně nebo máte Babettu dlouho odstavenou (např. přes zimu), tak bych doporučil natankovat Vervu. Na oba benzíny to jezdí úplně stejně a není pravda, že by to někomu na Vervu jezdilo rychleji. To je lež. Sám jezdím často pouze na Natural 95 a v karburátoru, ani v nádrži se mi netvoří žádné usazeniny. Z toho důvodu vím, že pokud je benzín s biosložkami obměňován často, tak nehrozí žádné zanášení biosložkami.
Pro fajnšmekry můžu doporučit aplikaci EuroOil, kde můžete u vaší oblíbené EuroOil benzínky sledovat závozy s 0% biosložkou. Když si najdete svoji benzínku, kliknete v seznamu paliva na Natural 95, tak se vám objeví, zda má daný závoz biosložku nebo nemá. Pak lze s výhodou natankovat Natural 95 bez biosložky za velmi výhodnou cenu. Benzínka Eurooil kooperuje s firmou Čepro, která musí ze zákona tvořit hmotné rezervy paliva bez biosložky pro použití v armádě, apod. Po nějaké době se musí nevyužité palivo v rezervě obměňovat a řeší se to právě závozy na EuroOil benzínky. Jinak by se samozřejmě legálně nemohlo prodávat palivo bez biosložky.
V budoucnu, až se přestane vyrábět benzín a nastane zákaz spalovacích motorů, tak bude třeba přejít na jiné palivo. Pro ty, kteří budou chtít nadále jezdit na Babettě třeba i nelegálně bude existovat alternativa přejít na nějaké biopalivo a nejdostupnější se mi jeví etanol. Babetta nemá problém jezdit na toto palivo, bude však nutné přetryskovat karburátor a nastavit jiný předstih. Rovněž se bude muset používat místo klasického oleje do benzínu ricinový olej, který je v lihu rozpustný a namaže motor. V tomto ohledu jsem však nepodnikl žádný výzkum, neboť bude benzín dostupný ještě řadu let. Jen zde pro úplnost uvádím, že alternativa za benzín na Babettě je a není třeba se obávat, že s koncem benzínu nastane i konec Babett.