Dellorto SHA16.16
Pro zajímavost Dell orto znamená v italštině ze zahrady.
V roce 2015 se na jedné z mých návštěv Motomaxu řešil nějaký hodný karburátor, který by byl jednoduchý na instalaci a vhodný pro lehce upravené Babetty. Testovali jsme tehdy pro Motomax pár nadějných karburátorů různých značek a mezi nimi byl i tento karburátor. Tehdy ještě v rámci Babetta klubu Brno jsem s tehdejšími členy prováděl první testy a poté, co jsem získal první prototyp kolínka šitý na tento karburátor, tak jsem ho podrobil velmi detailnímu testování, jehož výsledkem bylo stanovení ideální konfigurace pro originální i upravené Babetty a zároveň jsem doporučil Motomaxu, aby tento karburátor začali dovážet do ČR a prodávat. Do té doby se totiž tady v ČR vůbec neprodával, takže jediná možnost byla si ho pracně objednat ze zahraničí.
Zpočátku byl velký problém s kolínky sání, neboť je na Babettu nikdo nedělal, ale postupem času šikovní kutilové využili díry na trhu a začali prodávat svoje odzkoušené kolínka. Nakonec i samotný Motomax začal prodávat svoje kolínko na tento karburátor, takže v současné době není vůbec problém téměř plug and play nainstalovat karburátor do Babetty a užívat si přibližně 20% nárustu výkonu bez jakýchkoliv dalších úprav na motoru.
Zde se můžete podívat na úplně první testování karburátoru Dellorto SHA16.16 na v podstatě skoro originální Babettě s převodem 14/51. Video sem vkládám z toho důvodu, abyste si udělali představu, jak je karburátor hlučný, když použijete přímé sání bez nějakého tlumení hlučnosti. To by vás za chvilku neměli v okolí rádi.
Na trhu jsou k dostání různé přímé sportovní filtry nebo dokonce i filtrboxy a karburátor se sám o sobě prodává buď s přímým sáním nebo s bočním sáním (známým taky jako zárohové). Nevyhazujte zbytečně peníze, neboť sportovní filtry budou velmi hlučné tak jako na videu a bude vás z toho při delší jízdě bolet hlava.
Za sebe můžu doporučit zakoupení bočního sání a k tomu ještě přikoupit tišící trubičky v počtu 4-7 ks (viz foto) podle úpravy na válci. Neexistuje momentálně žádné lepší řešení, které by vám krásně ztišilo hlučnost sání. I průběh momentové charakteristiky je vynikající, neboť bylo boční sání optimalizované přesně na tento karburátor (i sání je třeba naladit do vhodné rezonance a nelze jen tak ledabyle připojit nějaký filtrbox a myslet si, že to bude fajn).
Karburátor se implicitně dodává s tryskou 82, která vám však bude k ničemu, takže bude třeba dokoupit trysku podle toho, zda máte upravený válec nebo ne. Pro upravené motory je ideální tryska 75, pro originální motory tryska 65. Karburátor nejlépe pojede na výše zmíněné boční sání, které má implicitně 2 díry na tišící trubičky, což nebude stačit. Počet tišících trubiček budete muset naladit experimentálně tak, že začnete se 4 trubičkami a budete postupně přidávat po jedné trubičce (navrtáte díru vedle existujících 2 děr a vložíte další trubičku) až do okamžiku, kdy přidání další trubičky zhorší odpich odspodu nebo už nezvýší maximální rychlost a pak tu díru navíc zaslepíte. Na obrázku vlevo je originální boční sání, vpravo mnou upravené na více dírek a vidíte tedy celkem 6 dírek a 2 tišící trubičky tam nejsou momentálně zasunuté. Na mé Babettě je to ideální konfigurace a vyhrál jsem s ní tři 12h závody. Čili lze napsat, že i s obyčejným Dellortem SHA16 můžete zvítězit v té konkurenci speciálů, co tam jezdí. Stačí mít jen dobře naladěno, ať to táhne pěkně odspodu a jeden z kroků je dobře naladit sání.
Rovněž je třeba vyndat kovové sítko sání, neboť tento karburátor potřebuje opravdu hodně dýchat. To sítko tam není k tomu, aby filtrovalo vzduch, ale aby nastavilo vhodný odpor sání. Vy ale budete ladit odpor sání trubičkami, takže můžu doporučit vyndat kleštěmi všechny sítka a pak vložit do karburátoru pouze holé těleso sítka, které zpevní tělo karburátoru, aby se nedeformovaly jeho stěny po utažení ocelové pásky na bočním sání.
Nakonec je třeba ještě přidat molitanový filtr, který bude filtrovat prach. Tento molitanový filtr lze přetáhnout přes zárohové sání viz foto a dá se sehnat na Aliexpressu nebo podobných eshopech jako Motorcycle foam filter KTM 350 Freeride 2012-2017
Při troše snahy tento filtr nasadíte na boční sání a případně zajistíte ocelovou páskou a samozřejmě filtr nasprejujete olejem na filtry, aby lapal lépe prach. Molitanový filtr se pak cca 2-4x ročně propere v jarové vodě a benzínu a bude sloužit řadu let a zvýší vám životnost vašeho výbrusu.
Karburátor nemá volnoběžnou trysku, je tam pouze fixně udělaný volnoběžný okruh, který má z továrny nastavenou větší bohatost směsi, která nejde seštelovat a proto bude způsobovat u zahřátého motoru nepravidelný volnoběh. To je jediná daň za jednoduchost, ale to opravdu nevadí a dá se s tím normálně fungovat. Stačí nastavit trochu vyšší volnoběžné otáčky a bude to dobré. Zde se můžete podívat na video, kde jsem u tohoto karburátoru změřil bohatost směsi na volnoběh pomocí barvy plamene ve spalovacím prostoru a můžete se přesvědčit na vlastní oči, jak je směs na volnoběh bohatá.
Na závěr bych zmínil několik praktických zkušeností s provozem tohoto karburátoru. Jedná se o velmi jednoduchý hodný karburátor, u kterého pokud přesně dodržíte výše uvedený postup naladění, tak na něj nesáhnete léta. I přesto, že má svůj integrovaný filtr paliva, tak doporučuji pro sichr použít ještě externí palivový filtr. Budete tak mít 3 filtry od nádrže a dokonale vyfiltrovaný benzín, takže zcela bezúdržbový karburátor na spoustu let. Karburátor je levný, má perfektní průběh a budete s ním mít nízkou spotřebu. V podstatě můžu rovnou napsat, že pořizování karburátoru o větším difuzoru nebo jiné značky vám nepřinese žádné zlepšení, naopak spíše větší hlučnost, která je obtěžující. Na cestovní Babettu je nejlepší karburátor s difuzorem 15-16 a dávat tam větší je holý nesmysl. Samozřejmě nebavím se tady o extrémních úpravách, ale taková Hozman 60ccm úprava vám pojede nejlíp na tento karburátor a přidáním většího si nepomůžete. Vyzkoušel jsem řadu jiných karburátorů, ale nakonec se vždycky rád vrátím k tomuto karburátoru, neboť to s ním tahá perfektně do kopců a to je to hlavní, co potřebujete na Babettě. S velkým karburátorem sice pojedete krapet rychleji na maximálku, ale v nižších a středních otáčkách to budete mít mrtvé a to nechcete u Babetty, která má velký skok mezi první a druhou rychlostí.
Zde vidíte velmi užitečný graf, který ukazuje, jak velký difuzor karburátoru potřebujete, abyste nakrmili určitý výkon v koních. Dellorto 16 nakrmí motory od 3 koní do 7 koní (až 5,2 kW). V tomto rozmezí se pohybuje naprostá většina cestovních úprav, čili karburátor s difuzorem 16 je dobrá volba pro cestovatele.