Moped na značky

Babetta má momentálně ještě výjimku na registrační značku a obyčejnému uživateli bych poradil, aby Babettu na značky nedával, neboť se vyhne papírování, nutnosti neustále platit povinné ručení (výjimka jen pokud dá značky do depozitu) a komplikacím při případném prodeji nebo rozebrání Babetty na díly s nutnosti doložit pojišťovně potvrzení o ekologické likvidaci. Prostě jakmile máte Babettu na značkách, tak se k ní přistupuje stejně jako k dalším registrovaným vozidlům.

Je ale situace, kdy se hodí mít Babettu na značce a to, když s Babettou chcete cestovat po světě. V zahraničí je kromě zemí V4 a Balkánu nutnost mít Babettu na značce. Jmenovitě Německo, Rakousko, Slovinsko, Chorvatsko, Itálie, Francie, Španělsko, apod. Vzhledem k tomu, že jezdím s Babettou po celé EU, tak byla nutnost si postavit Babettu na značku.

Níže uvedený postup se týká legislativy v ČR. Legislativa na Slovensku mi není známá a jsem ochoten ji tady časem doplnit, pokud by mi někdo poslal podrobný postup, jak se to dělá na Slovensku.

V první řadě je třeba provést evidenční kontrolu na stanici technické kontroly. Musíte předložit duplikát technického osvědčení, který je oprávněna vystavit firma Motomax. Obrňte se trpělivostí, neboť duplikát není úplně standardní a možná budou chvíli brblat. Nenechte se odradit a trvejte na tom, že máte potřebný doklad. Vaši Babettu si poté zkontrolují, nafotí a vystaví vám protokol o evidenční kontrole.

Předtím, než se vydáte na registr vozidel s duplikátem a protokolem o evidenční kontrole, tak vřele doporučuji sepsat čestné prohlášení, že jste opravdu majiteli mopedu, pokud nedisponujete kupní smlouvou. Vzor čestného prohlášení najdete na internetu a musíte tam uvést já Jan Novák, narozen dd.mm.rrrr, bydlištěm v aaaa, bbbb xx, PSČ 12345 prohlašuji, že jsem majitelem mopedu Babetta výrobní číslo XXXXX. Moped jsem koupil od pana xy v roce zzzz nebo od otce, apod. a podepsat se a uvést aktuální datum. Pokud si už ani nepamatujete, od koho jste to kdysi koupili, tak tam uveďte po předchozí domluvě třeba od otce nebo bratra a to bude stačit.

Poté se vydáte na registr vozidel a tam zažádáte o registrační značku o velikosti 8×11. Připravte se opět na možné komplikace, neboť Babettu staví na značku málokdo a běžný úředník nebude vědět, jak postupovat a půjde se poradit za nejzkušenějším úředníkem. Já jsem měl opět problém s duplikátem, který měl zelenou barvu a furt mě posílali na zahraniční dovoz, ale já tvrdil, že to není dovoz, ale registrace českého mopedu, který tady už léta jezdí.

Na přepážce jsem ještě musel vyplnit žádost o vydání technického průkazu, ale to je v pohodě. Je tam jen jméno, rč, adresa a pár parametru z technického osvědčení. Poté mě paní poslala zaplatit 300Kč na přepážku za registrační úkon a šla se informovat, jak má v tom jejich systému ten moped zaevidovat. Po půl hodině se vrátila a jen zadala do počítače ZTP 3191-02-03 (číslo typového schválení nově 31559/98 -112) a už ji to předvyplnilo všechny informace, co jsou uvedeny na tom duplikátu kromě barvy mopedu a čísla vin a byla to už pak jen otázka chvíle vystavit originál malý a velký technický průkaz. Duplikát a kartičku z Motomaxu si ponechala.

Někdo mi psal, že mu to vrátili, ale mě to je jedno. Teď už mám techničák, který obsahuje úplně to samé co duplikát osvědčení z Motomaxu. Poznámka: nyní už vám asi fyzický technický průkaz nedají, neboť se změnila legislativa.

Dostal jsem značku o velikosti 8x11cm, na zadní straně značky je napsáno, že je možno vrtat díry, ale musí se použít nerez spojovací materiál. Značka je z hliníku, takže nebude rezavět. Měl jsem štěstí, že jsem na Motomaxu pořídil blatník, který měl návarek na umístění značky a tak s výhodou značku umístil přímo pod zadní světlo a osvětlil si značku ledkou, jak vidíte na fotce.

Sakum pikum mě to stálo v roce 2019 220Kč + poštovné v Motomaxu, pak 500Kč na STK evidenčka a 300 Kč na úřadě. Můžete porovnat, o kolik se ceny navýšili v dnešní době.

Jo a abych nezapomněl. Pro cestu do zahraničí je nutno opatřit Babettu samolepkou CZ (např. na zástěrku), aby bylo vidět, odkud ten moped je, protože ze značky to nejde poznat (proto když jste ještě jezdívali třeba do Chorvatska Škodou 120 se starou SPZ, tak to muselo být vždy vylepené na zadním okně či karoserii).

Jakmile máte moped na značce, tak musíte jezdit na technickou jen u modelu B225 a Stella. Tzn. u mopedů bez šlapátek, čili mokiků. Je to dané legislativou. Výjimku mají pouze mopedy se šlapátky. Kromě toho mokiky dostávají větší značku stejnou jaká se dává na Pionýry. Čili už ne tu malou praktickou, co dostávají mopedy.