Chlazení spojek

Při provozu se spojky značne zahřívají a nejvíc trpí řemen. Dnešní řemeny jsou flexibilní, mají vysokou pevnost, ale nemají rády teplo. Když jsme v roce 2017 pořádali sraz v Jeseníkách, tzn. v horách, tak hned při příjezdu nahlásila třetina účastníků srazu, že jim v kopcích odešel řemen a museli měnit.

Znáte to, dokud se to nestane i vám osobně, tak se jen smějete a říkáte si, co to jsou za amatéři. No, nakonec o rok později na srazu v Doubicích při 300m stoupání z Děčína do České Kamenice to postihlo i mě. To máte tak na 30 minut zábavu ten roztavený řemen ze spojek dostat a oškrábat ze všeho rozteklou pryž.

Začali jsme pak vyvíjet různé úpravy krytu spojek. Došlo až na vrtulkou, která ale nevydržela otáčky nebo teplo a praskla taky. Ve finále se mi osvědčila jednoduchá úprava náporového chlazení spojek, na kterou se můžete podívat v následujícím videu. Jezdím na tuto úpravu cca od roku 2018 a od té doby mi neodešel ani jeden řemen. Někdo může namítat, že se dovnitř dostávají nečistoty a voda z cesty. Nevšiml jsem si, že by byl po dešti prostor spojek mokrý nebo že by se mi tam někde hromadila tráva nebo listí po jízdě, takže je to v pohodě. Kromě toho i samotné spojky pak mají více stabilnější průběh řazení než když pracují v uzavřeném prostoru velmi přehřáté.