Předstih
Pro optimální provoz Babetty je třeba najít vhodný předstih. Je to kompromis mezi maximálkou, zahříváním motoru a tahem odspodu a ve středních otáčkách. Níže uvedené praktické měření vám pomůže pochopit, jak se motor chová při různě nastaveném předstihu. Berte však na vědomí, že vzhledem k výrobním nepřesnostem mechanických dílů a rozdílným elektrickým parametrům dílů zapalování není možné brát číselné údaje předstihu přesně, ale budou u vaší Babetty pravděpodobně posunuty krapet doleva nebo doprava o pár desetinek mm. Dalo by se napsat, že optimální předstih se nachází přibližně v rozsahu 0,2mm a tam se musíte trefit.
Pro Babettu platí, že základní předstih by se měl seřizovat na 1-1,5mm před HÚ. Takže po zkušenostech byste se měli trefit s ideálním nastavením někde +- do tohoto intervalu a nemá smysl experimentovat s předstihem třeba 0,5mm nebo 2,5mm od HÚ. Je třeba vzít v potaz, že tyto uvedené hodnoty předstihu platí pro případ rovnoměrného pohybu pístu, vy však budete pravděpodobně měřit předstih přes otvor svíčky u originální hlavy, který je však vůči ose pohybu pístu nakloněn o 30%. Proto je třeba přepočítat předstih 1-1,5mm vzorečkem šikmý předstih = předstih / cos 30°
Každý parametr hodnotím body 1-10 (1 = špatný, 10 = dobrý).
2mm – rozjezd slabší 8/10, v kopci už hodně umírá 5/10, maximálka nižší než na 1,8mm 8/10, silné přehřívání 4/10, klepání ojnice v širším spektru otáček 4/10. Měl jsem pocit, že brzo asi přidřu, jak to bylo zahřáté a klepalo to už defakto ve všech otáčkách. To už i laik pozná poslechem, že ten předstih není OK. Celkově nastavení nezdravé pro dlouhodobý chod motoru a nemá smysl zkoušet větší předstih.
1,8mm – rozjezd slušný 9/10, v kopci už umírá 7/10, maximálka shodná jako u 1,6mm 10/10, přehřívání 6/10 , klepe ojnice v nižších otáčkách 6/10
1,6mm – krásný rozjezd 10/10, drží v kopci 10/10 , maximálka dobrá 10/10, klepání ojnice 8/10, přehřívání v zátěži 8/10
1,5mm – krásný rozjezd 10/10, drží v kopci 10/10, maximálka dobrá 10/10, klepání ojnice 9/10, přehřívání 9/10. Za mě nejoptimánější nastavení na mé Babettě s rezervou pro přehřívání v kopci
1,35mm – mírně slabší rozjezd 7/10, drží v kopci 10/10, maximálka krapet slabší 9/10, klepání ojnice úplně minimální 10/10, minimální přehřívání 10/10
1,2mm – ještě slabší rozjezd 5/10, v kopci drží už hůř 8/10 a je cítit, že je motor celkově línější, nad rezonančními otáčkami línější na akceleraci, tudíž maximálka 7/10, avšak minimální přehřívání 10/10 a žádné klepání 10/10. Motor nejde utahat, ale za cenu línějšího průběhu. Celkový dojem už je to moc málo. Toto nastavení použít jen, když motor moc topí (po zadření např) na dojetí, jinak asi není vhodný na dlouhodobý provoz.