Legislativa

Na skupinách se každou chvíli lidé přou, co je třeba pro provoz Babetty a co není. Zde najdete v kostce informace, jaká je legislativa v Česku. Verzi pro Slovensko doplním, pokud mi někdo důvěryhodný tyto informace sepíše a poskytne.

Nutné minimum pro legální jízdu na Babettě

Pro provoz Babetty je nutno dosáhnout věku minimáně 15 let.

Abyste mohli Babettu provozovat na území České republiky, tak je třeba mít zaplacené povinné ručení a mít alespoň řidičský průkaz skupiny AM. Automaticky můžete Babettu provozovat i s jakýmkoliv oprávněním skupiny A nebo B. Dále musíte mít helmu a při jízdě ssebou minimálně jeden doklad řidičák/občanku.

Nic dalšího není třeba vozit. Ani lékárničku, ani kartičku způsobilosti, ani náhradní žárovky, pojistky, apod.

V zahraničí musíte vozit řidičský průkaz vždy. V případě, že máte Babettu na značce, tak i malý technický průkaz.

Technická prohlídka a registrační značka

Babetta nemusí mít registrační značku a pokud je opatřena šlapátky, tak nemusí jezdit na technickou prohlídku. Tato výjimka platí pro všechny mopedy vyrobené do roku 2001, což jsou úplně všechny Babetty a mimojiné třeba i Stadiony.

V případě, že máte Babettu postavenou na značce, tak je třeba jezdit na technickou prohlídku každé 4 roky v případě, že máte Babettu bez šlapátek – čili Babettu 225. Ostatní Babetty se šlapátky mají také výjimku a nemusí jezdit na technickou.

Prodej/odhlášení Babetty

Pokud máte Babettu a nemá registrační značku, tak ji můžete prodat, aniž byste museli něco papírovat. Předtím však zrušte povinné ručení. Babetta bez značek lze zrušit kdykoliv a musí vám to umožnit v pojišťovně bez vyžadování ekologické likvidace.

Pokud máte Babettu postavenou na značku, tak je proces prodeje úplně stejný jako kdybyste přepisovali dospělou motorku. Čili evidenční prohlídka, návštěva registru vozidel, ideálně sepsat ještě kupní smlouvu. U této Babetty nelze zrušit povinné ručení jen kvůli tomu, že na ni nechcete jezdit nebo že ji chcete rozebrat na náhradní díly. Musíte buďto dát značku do depozitu nebo Babettu ekologicky zlikvidovat nebo prodat a pak lze povinné ručení přerušit/ukončit. Pokud chcete Babettu opravdu zrušit a ponechat si ji, tak je to o domluvě na příslušném vrakovišti, že za úplatek jim dáte jen štítek a oni vám dají razítko ekologické likvidace. Ale pochopitelně takhle vám nevyjdou vstříc všude….

Pojištění Babetty

Často slýchávám, že mají lidé problémy s pojištěním Babetty. V mnoha pojišťovnách nemají totiž systém uzpůsoben na registraci Babetty, která nemá VIN nebo registrační značku. Proto je třeba dát poznámku ve formuláři, že Babetta nemá VIN nebo RZ a pak to pořešit přes zákaznickou linku nebo si dojít osobně někam na pobočku. Nemusíte k tomu mít po ruce žádnou kartičku způsobilosti, ani technické osvědčení. Jen mít zapsané výrobní číslo a informace na štítku na rámu, protože se vás na to pravděpodobně budou ptát.

Pokud nemáte explicitně na štítku rámu uveden rok výroby a je tam jen VIN, tak zde najdete tabulku, jak identifikovat rok výroby z VIN http://babetty.cz/2024/04/povinne-ruceni/

Cena za pojištění se odvíjí podle vašeho věku, bonusu za bezeškodní průběh pro kategorii moped (bonus na auto neplatí) a místa bydliště a pohybuje se cca od 100Kč do cca 500Kč za rok. Některé pojišťovny umožňují sezónní pojištění na určité měsíce. Osobně mám nejlepší zkušenost s ČSOB pojišťovnou, u které vždy dosáhnu na nejnižší pojistné ze všech pojišťoven na trhu.

Cestování do zahraničí

V současné době je možné s Babettou cestovat bez značky do zemí V4 – čili Slovensko, Polsko, Maďarsko. Do ostatních zemí to moc nedoporučuji, neboť bude záležet na benevolenci příslušného úředníka a když si usmyslí, že vás zadrží, tak máte smůlu a v nejlepším případě ztratíte jenom čas, než si ověří u nadřízeného, co s vámi má dělat.

V žádném případě nejezděte bez registrační značky na západ do Rakouska, Německa, Slovinska, Chorvatska, Itálie, Francie, Španělska, atd. Tam vám hrozí vysoké pokuty v desítkách tisíc Kč a zabavení mopedu. Nicméně slýchávám, že to někomu prošlo, ale taky vím o lidech, které zatkli a pak museli zaplatit tučnou pokutu.

Také slýchávám názor, že musí daný stát akceptovat legislativu země v místě registrace mopedu, což je sice zajímavá teorie, ale hádejte se s nějakým úředníkem, jehož jazyk ani pořádně neznáte nebo vůbec a už vůbec neznáte legislativu dané země, která se může změnit oproti stavu, který jste znali, protože jste tam třeba nedávno byli na Babettě a nikdo značku nevyžadoval. Nestojí to za to, lepší je si postavit Babettu na značku a pak máte klid.