Převody

Hned zkraje napíšu, že konstruktéři Babetty nebyli hloupí a zvolili rovnou ideální převod pro každý model Babetty tak, aby zvládl projet optimálně jakýkoliv terén a že volbou jiného než origináního převodu pak půjde vždy o kompromis mezi maximálkou a schopností zdolávat kopce.

Než popíšu význam tabulky, tak uvedu pro zajímavost tento fakt. Mějme Babettu 228, 207, 210. Pokud chcete, abyste měli stejnou rychlost při stejných otáčkách, tak převod 13/39 u B228 je to samé jako 13/35 u B207 a to samé jako 13/51 u B210. Analogicky pro 12/39, 12/35, 12/51 a pro 11/39, 11/35, 11/35 atd. Ostatně převodové analogie si můžete povšimnout podrobnějším studiem tabulky.

Pokud chcete, aby vám Babetta jezdila lépe do kopců, tak zmenšíte řetězové kolečko nebo zvětšíte rozetu. Nebo obojí současně. Nejlehčí možný převod na Babettě 210 je tedy 11/57, se kterým vyjedete opravdu vše, ale za cenu vytáčení motoru do vysokých otáček a přitom pojedete sotva 35 km/h. Analogicky nejtěžší možný převod je 15/47 u B210, ale pak nutno počítat s tím, že na dvojku nevyjedete žádný kopec u originální Babetty. O tom, jaký převod je vhodný do kopců, se můžete podívat na první tabulku, kde červená značí schopnost zdolávat kopce a zelená značí spíše použitelnost jen na rovinách.

Pokud chcete určit, aniž byste měli po ruce otáčkoměr, kolik vám Babetta točí na daný převod při určité rychlosti, tak na to slouží poslední 2 tabulky. Najdete si svůj převod pro daný model Babetty a jednoduše vynásobte konstantou v tabulce svoji rychlost na Babettě v km/h. Takže pokud jedete například 40km/h na Babettě 210 s převodem 13/51, tak dosadíte 40 x 140 = 5600 otáček /min. Samozřejmě je to údaj s určitou nepřeností, neboť se nezohledňuje nahuštění pneumatiky a její opotřebení, ale přesnost bude na desítky nebo jednotky stovek otáček, což vám dá pěkné vodítko k tomu, jakých otáček dosahuje váš motor i bez otáčkoměru.

Pokud by někoho zajímaly konstanty pro Babettu 228, tak může konstantu pro B207 v tabulce vynásobit zlomkem 35/39 (mimochodem, to je jediný rozdíl mezi zpřevodováním mezi 16 a 19 palcovými pneumatikami)

Fakta o převodech

Jak již bylo uvedeno v předchozích odstavcích, tak volba originálního převodu konstruktéry měla svůj logický smysl. Řada lidí se mylně domnívá, že když dají těžší převod, tak jim pak Babetta pojede přesně o tolik km/h lépe. Tudíž např. že když dáte místo 13/51 převod 15/51 a budete se domnívat, že vám pak Babetta pojede 15/13 x , tj. 1,15x vyšší maximální rychlostí než předtím. Tohle je omyl. Při jízdě se totiž uplatňuje valivý odpor pneumatik, čelní odpor vzduchu (který kvadraticky narůstá se zvyšující se rychlostí) a případně špatně seřízené drhnoucí brzdy či větší tření v motoru samotném. To vše dohromady může způsobit, že se uživatel po změně převodu bude divit, že mu maximálka moc nenarostla, někdy dokonce bude i nižší a kromě toho nevyjede skoro žádný kopec na tak těžký převod na dvojku. U originálních strojů se tedy většinou nedává těžší převod o víc než 1 zub na řetězovém kolečku, aby to Babetta ještě utáhla. Až při větších úpravách motoru, tzn. když dáte větší karburátor a máte upravený válec a výfuk, je možné přidat třeba 2 zuby, tj. přejít z 13/51 na 15/51 a vidět, že Babetta táhne a prosadí se ve větru. U extrémních úprav, kde zároveň zvýší i objem motoru, je možné zvolit převod 15/47 nebo dokonce ještě těžší použitím rozety z B228 nebo B207.

Originální převod byl zvolen také i s ohledem na hmotnost jezdce kolem 80kg. Je tedy třeba počítat s tím, že pokud vážíte o polovinu více, tzn. 120kg, tak abyste vyjeli stejný kopec, tak musíte zvolit příslušně lehký převod za cenu menší maximální rychlosti. U takto těžkého jezdce bych doporučil převod 11/51 nebo 12/51. Když by takto těžký jezdec bydlel ve velmi kopcovitém terénu na horách, tak bych doporučil 11 nebo 12/57. Pak vyjede všechno, ale nepojede mu to víc než cca 35 km/h.

Úpravy motoru vs převod

Babetta je velice složitý stroj na úpravy, neboť tam nemůžete bez rozmyslu otvírat válec, abyste posunuli výkon do vyšších otáček a pak to kompenzovali vícestupňovou převodovkou. Na Babettě máte jen jednu nebo případně dvě rychlosti a v tom je to složité. Abyste mohli jezdit v terénu, tak potřebujete, aby vám motor tahal v pracovních otáčkách. Dvoutaktní motory ale táhnou většinou jen v úzkém spektru otáček (např. 1000-4000) dle tvaru rezonančního výfuku a mimo toto spektrum mají úplně minimální tah.

Když vezmete v potaz dvourychlostní Babettu, tak je převodový poměr mezi prvním a druhým rychlostním stupněm 1:1,778. V praxi dle použitých lehkých nebo těžkých řadících čelistí nastává při sportovním rozjezdu řazení kolem 6500 otáček. Po zařazení klesnou otáčky na dvojku díky převodovému poměru 1,788x. Tj. 6500/1,778 = 3635 ot/min. Babetta by tudíž měla tahat v těchto otáčkách, pokud jste v kopci a chcete ho vyjet na dvojku. Proto je důraz, aby se válce neotvíraly tak, aby to v těchto otáčkách netahalo. Už i originální Babetta to má s časováním výfukového kanálu tak na hraně. Já osobně kladu důraz na zachování rozumného časování výfukového kanálu a snažím se svůj váhový hendikep dohnat vhodným rezonančním výfukem, karburátorem s malým difuzorem (čím větší difuzor, tím horší tah v nízkých otáčkách) a vhodným kompresním poměrem co nejmíň zahřívajícím motor.

Většina ladičů ale na fakt, že by Babetta měla tahat už od cca 3500 otáček nemyslí a otevřou motor víc a nezřídká se stává, že je motor do 5000 ot. úplně mrtvý a probouzí se až kolem 6000 a pak se může úplně roztrhat přebytkem výkonu. S takovou úpravou ale nemůžete normálně jezdit, protože s tím prostě nevyjedete kopec, když jedete pomaleji na dvojku než 5000 otáček, což se stává po přeřazení z jedničky na dvojku nebo projetím zatáčky v kopci, kterou je nutno projet nižší rychlostí než 5000 otáček. Ladiči to pak maj možnost kompenzovat jedině tak, že upraví řadící spojky, aby řadily ještě ve vyšších otáčkách než jsou stavěné (jejich odlehčením) nebo tam dají lehčí převod, který v kopci utáhne jezdce i v otáčkách, ve kterých motor moc netáhne. Je tedy asbsolutní nesmysl Babettu otvírat na otáčky 10000 a víc, ale spíš bych doporučil, aby horní hranice maximálních otáček nepřesahovala 9000 otáček s tím, že volbou vhodného výfuku bude mít motor plošší charakteristiku a od 4000 do 8000 pěkně potáhne. Takové úpravě se říká cestovní úprava, zatímco závodní úpravě se říká úpravě, při které to tahá dejme tomu od 5-6 tisíc otáček výše, což je u Babetty nepoužitelné pro normální ježdění.

Z výše uvedených důvodů je tedy možné postavit jako rozumný kompromis cestovní Babettu 50ccm, která dosáhne trvalé cestovní rychlosti kolem 55-60km/h a má maximálku někde kolem 70km/h. Větší rychlosti už na Babettě moc nedoporučuji, neboť na to rám ani brzdy nejsou stavěné. Bezpečné je jezdit do 70 km/h, víc bez zásadních úprav rámu a brzd ne.

Jistě by se našla spousta oponentů, kteří budou tvrdit, že mají motor otevřený a že jim to tahá od spodu, nicméně v tom případě se jedná již o složitější úpravy, kde je osazeno klapkové sání a motor má patřičně navýšen objem nebo má motor navýšen objem třeba na 80 ccm, aby se sbíral už odspodu.

Proč je úplně zbytečné se ptát na maximálku na internetových skupinách

Je úplně zbytečné dávat dotazy typu jakou máš maximálku, neboť tento údaj je mnohdy úplně vytržený z kontextu a nemáte vůči čemu porovnat. Každý váží jinak, každý má jiný převod a jinak upravenou Babettu. Je tedy možné, že si někdo dá naschvál super těžký převod 15/47 a pak se chlubí, že mu originální Babetta jezdí 70km/h, což je sice možné, když se skloní až k řídítkům, ale je vám asi hned jasné, že jakmile přijde kopec nebo protivítr, tak má taková Babetta problém vůbec jet, takže úplně nesmyslná úprava. Dalším faktem bývá fakt, že mnohdy jezdec kouká na tachometr, který ovšem velmi často ukazuje rychlost klidně i o 10-15 km/h vyšší než je skutečnost.

Mnohem lepší vypovídající údaj je uvést hmotnost jezdce a jakou rychlostí mu to jezdí do kopce. Když vám někdo bude tvrdit a ideálně demonstruje ve videu, že se mu to rozjede v 10% kopci z 0 na 50 km/h včetně řazení a že váží 120kg, tak vězte, že má velmi dobře upravený motor.

Další dobře vypovídající demonstrace výkonu stroje je video rozjezdu z 0 na max s uvedením použitého převodu a hmotnosti jezdce. Akcelerace z 0 na 60 u 120kg člověka do 15 sekund značí slušně upravený stroj. U 60kg člověka by však tento údaj měl být o třetinu lepší (celková hmotnost jezdce včetně Babetty je přibližně 120kg vs 180kg), tudíž za 10 sekund by tam měl mít 60km/h. U 90kg člověka by měl být údaj někde na 12,5s. Tady vidíte krásný příklad, jak velký rozdíl až 6 sekund dokáže udělat lehký nebo těžký jezdec na samotném rozjezdu Babetty a tím pádem bez kontextu hmotnosti jezdce se nedá nic porovnávat.

Laik by si tedy měl přepočítat akceleraci na svoji hmotnost, aby byl schopen porovnat, zda Babetta ve videu má lepší úpravu než jeho Babetta.

Výpočet otáček motoru podle zvoleného převodu

Zde najdete odvozený vzorec, pomocí kterého jsem vypočítal hodnoty v tabulce přecvodů

Pro Babettu 210,215,225

konstanta = 140 x (počet zubů rozeta/počet zubů kolečko) x (13 / 51)

Pro Babettu 207

konstanta = 151,675 x (počet zubů rozeta/počet zubů kolečko) x (12 / 35 )

Příklad: máme Babettu 210 s origo převodem 13/51, která jede rychlostí 35km/h.
Otáčky motoru= 140 x 51/13 x 13/51 x 35 = 4900 ot/min.

Níže uvádím konstanty pro různé rozety a řetězové kolečka a maximální dosažitelná rychlost na originál neupraveném motoru (běžící na 6300 ot/min). Platí pro Babettu 210, 215, 225

13/51 – 140 (45km/h)
14/51 – 130 (48.5 km/h)
13/47 – 129 (48.8 km/h)
14/47 – 120 (52.5 km/h)
13/39 – 107 (59 km/h)
14/39 – 99.4 (63 km/h)
13/35 – 96 (66 km/h)
14/35 – 89 (71 km/h) )