Stator a jeho impulsní cívka

Na Babettu se vyráběly 2 typy statorů, které se lišily v impulsních cívkách:

  1. Pro Tranzimo zapalování
  2. Pro moderní zapalování JTZ, GYT

Roztečná kružnice závitů pro světelné cívky by měla mít průměr 83,5mm (změřeno na několika originálních statorech). Setkal jsem se s originální výkresovou dokumentací, kde píšou 83mm +-0,1 mm. Tato kóta je špatně a cívky budou drhnout o rotor. Provedl jsem sérii měření s několika vzorky originálních a neoriginálních statorů. Přesnost umístění závitů na statoru je zhruba 0,1mm a přesnost vyvrtaných děr na cívkách je také přibližně 0,1mm. Tím pádem vám může drhnout i stator s průměrem 83,2mm. Obecně byste měli mít stator 83,3mm a víc. Jistota je 83,5mm a víc.

Nejrychlejší metoda, jak zjistit, jestli nebudou drhnout cívky u daného statoru, je změřit šuplerou rozteč vnitřního závitu, což by mělo být 80,5mm nebo víc viz foto. Rozměr 80,2mm je už hraniční s originál cívkami a buď budete drhnout cívkami nebo ne. Rozměr 80mm je již potvrzený rozměr na drhnutí. Ušetříte si tím čas se zbytečnou montáží cívek, které by drhly a nešly vymezit, leda že byste zvětšili díry v cívkach nebo stočili rotor, apod.

Při koupi statoru nestačí bohužel změřit pouze odpor cívky, který by se měl pohybovat 17ohm +-1ohm. Tímto jednoduchým testem zjistíte pouze, jestli je cívka přerušená nebo nepřerušená. Pro jistotu správné funkce zapalování je třeba proměřit indukčnost impulsní cívky. K tomu slouží LRC měřící přístroj, který bohužel stojí jednotky tisíc Kč. Na LRC přístroji nastavíme frekvenci 100 Hz, napětí mezi 0,3-0,8V a změříme indukčnost. Správná impulsní cívka pro Tranzimo má indukčnost kolem 12 mH. Pro JTZ nebo GYT má cívka 9mH-13mH (na základě doposud otestovaných funkčních impulsních cívek přímo na Babettě). Jakékoliv hodnoty mimo povedou k nesprávné funkci zapalování. Větší indukčnost způsobí špatný chod motoru (opožděný předstih), kdy Babetta nebude moci dosáhnout maximální rychlosti a zvuk motoru bude jiný. Zatímco nižší hodnota indukčnosti způsobí chcípání motoru v nízkých otáčkách blízko volnoběhu a velmi špatné starty. Rovněž z výfuku poteče černá mazlavá hmota vlivem nedokonalého spalování a dost možná z něj bude i střílet vlivem zápalů ve špatný okamžik.

Impulsní cívka generuje střídavé napětí o amplitudě cca 2V. Toto napětí je dostačující pro sepnutí tyristoru, který se nachází jak v JTZ, tak v GYT a spíná při dosažení napětí na gatu kolem 1V. V případě Tranzima se tam nachází místo tyristoru tranzistor Tesla KD 602.

Pozor, levné čínské krabičky typu transistor diode LRC tester nejsou přesné a měří nesmysly. Tento typ přístrojů lze považovat za velmi hrubě informační a navíc každá taková krabička změří indukčnost jinak. Rozdíly mezi stejnými modely krabiček byly mnohdy i 30%, takže pokud byste chtěli tento levnější přístroj použít, museli byste si zkalibrovat přístroj na několika funkčních cívkách a určit si své vlastní rozmezí pro váš přístroj. Vaše rozpětí správných hodnot indukčnosti ale nemůžete s nikým sdílet jako radu. Já osobně používám pro měření indukčnosti cívek na Babettě Hantek 1833c, což je kvalitní přístroj za rozumnou cenu srovnatelný s profi Fluke LRC měřícím přístrojem.

Stator pro Tranzimo se pozná tak, že z cívky vychází ven pouze bílý vodič. Zem je samotná kostra statoru.

U statorů pro JTZ a GYT se setkáte se žlutým vodičem, popřípadě i s bílým. Ale vždy tam je žlutý vodič.

Samotná impulsní cívka je vyrobena z velmi tenkého drátu a je prakticky téměř nemožné si tuto cívku svépomocí převinout. Na to byste museli mít opravdu silné nervy.