Zapalovací svíčka
Ohledně zapalovacích svíček se vedou v komunitě sáhodlouhé debaty a ladiči zkoušejí občas všechny možné a nemožné svíčky s různými tvary jiskřiště, s různou přímesí exotických materiálů v naději, že jim Babetta pojede lépe místo toho, aby si dali dokupy zapalování, aby házelo správně jiskru 🙂
V případě, že byste měli nějakou opravdu extrémní úpravu, tak by asi mělo smysl hledat nějakou kvalitnější svíčku, ale u Babetty je to značný overkill. Babetta vám dobře pojede i na tu úplně nejběžnější svíčku v závodním režimu, neboť za prvé jsou v motoru normální kompresní poměry, výkon motoru je jednotky kW a otáčky se pohybují kolem 1000-10000, což opravdu nevyžaduje žádnou exotickou svíčku pro správnou funkci zapalování.
Osobně jezdím mnoho let na úplně obyčejnou svíčku Brisk L14C, neboť mám vějířovitou hlavu a ta potřebuje delší závit (proto to L v názvu svíčky jako Long) a tato svíčka mi vyhrála několik 12h závodů a za celé roky provozu nebyl žádný problém s vynecháváním nebo špiněním. Vyměnil jsem ji po 30 tisících km jen tak preventivně, jinak by sloužila dál. Takže žádné iridiové svíčky, apod. nesmysly. I úplně obyčejná svíčka vydrží 30 tis km bez problému.
Pro klasickou hlavu se dává svíčka se závitem N (Normal). Tzn. v případě B210 N17C nebo N19C u B207. Výrobce již odladil optimální svíčku pro každý typ Babetty a jediné, co můžu doporučit, tak pokud máte upravenou Babettu, tak trochu experimentovat s teplotou svíčky, pokud se vám špiní. Popřípadě si zakoupit ekvivalent třeba od NGK. pokud vás odpuzuje Brisk.
Pokud na Babettě provozujete citlivou elektroniku, tak se doporučuje použít buďto odrušenou svíčku (taková má přívlastek R, tzn. např. Brisk NR17C) nebo odrušenou koncovku.
Předpokladem pro správnou funkci svíčky je dobře seřízená bohatost směsi a správné zapalování. Většinou za špatnou jiskru nemůže svíčka samotná, ale zchátralé zapalování ve špatném stavu, kdy nedodává správné minimální potřebné napětí pro vytvoření stabilní jiskry. Případně se může jednat o zmetkový druhovýrobní díl, který funguje špatně už od novoty.
Pro mě z neznámého důvodu mají svíčky Brisk N17C nějaký dlouholetý výrobní problém a docela dost kousků je zmetkových. Této anomálie jsem si povšiml někdy v roce 2015 a trvá dodnes. Dokonce jsem výrobce Brisk Tábor upozorňoval na tento problém. Ten se však vyjádřil, že dle nich je vše v pořádku a nic s tím nehodlají dělat. Proto zrovna svíčku Brisk N17C spíš nedoporučím a místo toho doporučím alternativu NGK například.
Bohatost směsi se dá velmi přibližně odhadnout podle barvy svíčky. Nevýhodou tohoto měření je, že vám neukáže bohatost směsi v různých režimech provozu karburátoru, ale jakýsi průměr bohatosti podle toho, v jakém režimu karburátoru jste jezdili. Po ujetí několika desítek km vyšroubujete svíčku a měla by mít cihlovou barvu na všech částech (viz foto BEST). Jak je svíčka černá, tak to znamená, že je příliš studená nebo příliš bohatá nebo špatné zapalování (černá + mokrá). Pokud je bílá nebo ani po ujeti mnoha kilometrů se nijak nezbarví, tak to značí chudou směs (slightly hot). Se situací very hot or lean se na Babettě nesetkáte, že by se vám roztavila nebo zdeformovala elektroda. To dřív zadřete píst. Před dalším měřením je vhodné svíčku vyčistit. Zkuste otřít s citem hadrem. Když to nepůjde, tak na vařiči svíčku vypalte a pak otřete hadrem. V žádném případě však svíčku nečistěte ocelovým kartáčem nebo smirkovým papírem, apod… Pokud byste totiž měli svíčku s nějakou povrchovou úpravou elektrody, tak o ní přijdete nemluvě o tom, že na drsném povrchu poté více ulpívají nečistoty.
Pro přesnější nastavení bohatosti směsi však spíše doporučuji seřizovat směs podle barvy plamene ve spalovacím prostoru. Vyrábí se speciální svíčky Colortune s průhledným izolátorem, kde můžete v šeru sledovat barvu svíčky. Červená barva znamená příliš bohatá směs, žlutá bohatší směs, modrá chudá směs. Ideální bohatost se seřizuje na rozhraní mezi modrým a žlutým plamenem. Více viz v tomto videu, kde demonstruji nemožnost seřízení bohatosti volnoběhu u karburátoru Dellorto SHA16, protože má fixně nastavenou bohatší směs na volnoběh již z továrny.
Níže naleznete převodní tabulku ze svíček Brisk na jiné značky.
BRISK | BOSCH | CHAMPION | NGK |
L12Y | W5D | N6Y | |
L12Y | W5D | N63Y | |
L12YC | W5DC | N6YC | BP8ES |
L12YC | W5DC | N6YC | BP9ES |
L14 | W5C | N1 | |
L14 | W4C | N2 | |
L14 | W4C1 | N3 | |
L14C | W5CC | N2C | B8ES |
L14Y | W6D | N77Y | |
L14Y | W6D1 | N79Y | |
L14YC | W6DC | N7YC | BP7ES |
L14YC | W6DC | N279YC | BP7ES |
L15 | W7C | N4 | |
L15 | W7C | N7 | |
L15 | W7C | N288 | |
L15C | W7CC | N4C | B7ES |
L15W | W5CS | N3G | B7EV |
L15W | W4CS | N3G | B8EV |
L15Y | W7D | N9Y | |
L15YC | W7DC | N9YC | BP6ES |
L15YC | W7DC | N28YC | BP6ES |
L17 | W8C | N5 | |
L17 | W8C | N6 | |
L17C | W8CC | N5C | B6ES |
L17W | N4G | ||
L17Y | W9D | N16Y | BP4E |
L17Y | W8D | N14Y | BP4E |
L17Y | W9D | N13Y | BP4E |
L17Y | W8D | N12Y | BP4E |
L17YC | W9DC | N14YC | BP5ES |
L17YC | W8DC | N12YC | BP5ES |
L17YC | W8DC | N11YC | BP5ES |
L19 | W9C | N8 | B4E |
L19C | W9CC | B5ES | |
N08W | W07AS | L55G | |
N08W | W06AS | L55G | |
N12 | W3AS | L3G | |
N12 | W2AS | L2G | |
N12Y | W5B | L61Y | |
N12YC | W5BC | BP8HS | |
N14 | W5A | L78 | |
N14 | W4A | L78 | |
N14 | W4A1 | L78 | |
N14 | W3A | L78 | |
N14C | W5AC | L78C | B8HS |
N14C | W4AC | L78C | B9HS |
N14Y | W6B | L82Y | |
N14YC | W6BC | L82YC | BP7HS |
N15 | W7A | L82 | |
N15 | W7A | L85 | |
N15C | W7AC | L82C | B7HS |
N15W | W5AS | L4G | |
N15W | W4AS | L4G | |
N15Y | W7B | L87Y | |
N15YC | W7BC | L87YC | BP6HS |
N17 | W8A | L86 | |
N17C | W8AC | L86C | B6HS |
N17W | L6G | ||
N17Y | W8B | L92Y | BP4H |
N17Y | W8B | L95Y | BP4H |
N17YC | W8BC | L92YC | BP5HS |
N19 | W9A | L88A | B4H |
N19 | W9A | L90 | B4H |
N19C | W9AC | B5HS |