Buben kola
Originální bubny kol jsou z výroby celkem dost často vysoustruženy tak, že hází. Bohužel dost často hází i brzdná plocha, kdy během brždění se střídá úsek, kdy to brzdí míň a úsek a kdy to brzdí lépe. Kvůli tomu nejde dost dobře seřídit lanko brzdy, aby byla čelist co nejblíž brzdné ploše a celá Babetta cuká během brždění a zážitek z jízdy je horší. U zadního bubnu zase celkem dost často nebyly v ose navrtány díry pro rozetu a pak rozeta lehce hází a ničí řetěz, který se střídavě napíná a prověšuje. Samozřejmě někdy to může být způsobené i rozetou.
Zajímavostí zadního bubnu je, že u starších verzi Babett 228 a 206 nebyla technologie výroby bubnu tak pokročilá, tak nýtovali ocelovou část, kam se upevňuje cvrček s hliníkovou částí dohromady 4 mohutnými nýty.
Zatímco přední buben je víceméně nesmrtelný a vydrží opravdu věčnost, tak se zadním bubnem je to mnohem horší. Na přední kolo se zpravidla přenáší jen čtvrtina váhy, zatímco zadní kolo nese zbytek. Jelikož Babetta je určena pro jezdce do 80kg s 5kg nákladem, tak je logické, že když na tom bude jezdit někdo těžší, případně převážet větší náklad, tak bude zadní buben trpět. Nejčastěji se to projevuje na pravé straně bubnu, kde je brzdový štít. Pouzdro pro ložisko se po nějaké vymačká a ložisko v bubnu přestane držet. Lze to poznat i tak, že se zadní kolo viklá do boku, když za něj chytnete a začnete s kolem hýbat tam a zpět do stran. V mém případě mi úplně nový buben vydržel tak 2 sezóny a pak už bylo vymačkané pouzdro. Hledal jsem řešení, jak prodloužit životnost bubnu.
Pokud není vymačkání ještě velké, lze ložisko zajistit v pouzdru Loctitem, ale to je většinou jen dočasné řešení a po nějaké době se ložisko opět uvolní.
Napadlo mě řešit tento problém tak, že osadím z obou stran dvouřadé kuličkové ložiska, které mají 2x větší plochu a jsou tedy 2x širší, tzn. místo 8mm šířky mají 16mm. Zatížení se rozloží na větší plochu a pouzdro se bude míň vymačkávat a bude mít mnohem větší životnost. Širší dvouřadé kuličkové ložiska mají značení 5001 2RS. Zde v Česku jsou celkem drahé. Jedno stojí řádově kolem 500+ Kč, ale dají se sehnat v Číně za zlomek ceny. Např. na Aliexpressu.
Pro montáž ložiska do bubnu je vhodné zvolit šetrnou metodu, kdy si vyrobíte z dostupných dílů, co garáž dala lisovací přípravek, kterým ložisko za studena šetrně nalistujete do bubnu. Zvláště ze strany cvrčku se ložisko jinak montuje obtížně. Vezmete osku bubnu, nasadíte rozpěrky z levé a pravé strany tak, ať můžete utahovat matici na osce. Na druhé straně bubnu jsem použil mohutný odlitek podstavce stojanové vrtačky a pak začal utahovat klíčema osku a pomalu nalisoval ložisko ze strany cvrčku na doraz bubnu. Podobně z druhé strany, jak je rozeta, ale tam většinou stačí buben zahřát a ložisko tam zapadne. Pokud ložisko nezapadne na doraz, tak ho také nalisujte. Hlavně nepoužívejte kladivo.
Vnitřní rozpěrka bubnu zůstane stejná, ale vnější rozpěrky kola zkrátíte obě o 8mm, aby se kompenzovaly širší ložiska. Já osobně si tu pravou rozpěrku lepím lepidlem na štít brzdy neboť jinak se obtížně montuje na osku.
Rozdíl mezi standardním a dvouřadým ložiskem ilustrují následující fotky. Také je vyzobrazen přípravek na lisování, který jsem složil z dostupných dílů v garáži.
V současné době vyrábí zadní bubny 2 výrobci. Jeden český a jeden slovenský. Český je víc podobný originálu, ale nelíbí se mi, že závity pro uchycení rozety nejsou upevněny ve větší mase materiálu. Slovenský buben rozměrově přesně odpovídá originálu a má festovnější úchyty na rozetu, ale není tak leštěný a vidíte ho na fotkách v galerii. Výhodou obou bubnů je, že jsou vyrobeny precizně na CNC a nehází. Je to jeden z mála dílů, kde bývá druhovýroba lepší než originál.