Babetta 215
Tento motor není v komunitě příliš běžný a lidé se mě často ptají, jaký je rozdíl od Babetty 210, jaké má jízdní vlastnosti, jak je na tom výkonově, atd.
Je to úplně stejný motor jako Babetta 210 a chová se jako Babetta 210 s trvale zařazenou dvojkou. Na obrácený dvojkový ozubený buben je rovnou navařena krapet delší výstupní hřídel, takže v motoru tím pádem nejsou žádné řadící spojky, ozubené kolečka v převodovce, volnoběžka a jediné, co je uvnitř motoru, jsou pouze ložiska a výstupní hřídel + případně rozpěrka ložisek na hřídeli. Pro modifikaci z B210 na B215 se nalisuje na straně spojek do karteru redukce z 6006 ložiska na 6002 ložisko (na eshopu se to kdysi dalo sehnat pod názvem labyrint ložiska ozubeného bubnu), takže pak je z obou stran karteru stejné ložisko 6002 C3 2RSH. Toto ložisko je samomazné, tak pak není třeba mít olejovou náplň v „převodovce“. Některé kartery nemají ani otvory na olej, protože není třeba. Postup instalace bubnu 215 je jednoduchý. Prostrčíte buben skrz labyrint a zajistíte z druhé strany segerovkou. Pak tam můžete dát nebo nemusíte rozpěrku ložisek o šířce po další zápich na hřídeli. Já ji tam třeba mám a doporučuji ji tam dát. Potom následuje segerovka a za ni už ložisko pravého karteru. Při skládání karterů k sobě půjde hřídel zasunout do ložiska jednodušeji, neboť oproti výstupní hřídeli z B210 má krapet menší průměr, aby šla lehce nasadit za studena a vy se pak spíš budete soustředit na správné nasazení klikovky na ložisko. Buben B215 má vyvrtány v sobě 2 montážní díry, skrz které pak nasadíte a utáhnete šrouby karteru.
B215 je maximálně jednoduchý motor s minimem součástek a je to vlastně nejspolehlivější motor z produkce všech Babett, který má minimální odpor, neboť uvnitř není žádná převodovka a v podstatě z dvojkového bubnu jde výkon přímo na zadní kolo. Díky tomu motor jede úplně hladce a má větší tah ve srovnání s B210. Jeho jedinou nevýhodou jsou rozjezdy. Prostě jako byste se rozjížděli na dvojku u B210, takže tomu je třeba pomoct lehkých rozšlapáním, pokud nechcete huntovat rozběhové spojky. Je třeba počítat s tím, že díky těmto rozjezdům bude rychle ubývat obložení na rozběhových čelistech a budete muset asi každé 3000km přelepit obložení. Startovací čelisti nejsou dotčeny. Originál B215 motor měl myslím převod 12/51, aby měl krapet lehčí převod a líp se rozjížděl a lépe tahal do kopců.
Pokud plánujete s tímto motorem jezdit a cestovat, tak se nevyhnete pečlivějšímu plánování trasy, neboť úplně ty největší stoupáky to nedá a museli byste šlapat do kopce. Ale kopce do 10% v pohodě, když jst rozjetí v otáčkách. Blbé je samozřejmě rozjezd na semaforu do kopce. Z toho důvodu jsem časem od ježdění na tomto motoru upustil, neboť jsem chtěl jezdit bez omezení všude možně a neplánovat trasu tak, abych nemusel někde šlapat. Pokud ale budete jezdit převážně po rovinách nebo mírné kopce, tak tenhle motor je asi topka. Pokud by motor nezvládl vaše oblíbené kopce, tak můžete dát lehčí převod za cenu menší maximálky. Když jsem Babettu osadil převodem 11/51, tak jsem pak vyjel úplně vše, ale maximálka byla sotva 40km/h.
Zde pár fotek a video pro referenci, jak to jezdí.
labyrint (redukce) s ložiskem a guferem