Námraza na karburátoru
Když jsem vložil na svoji FB skupinu Babetta nadšenci, kutilové, ladiči fotografii se zamrzlým karburátorem a tvrdil jsem, že ta námraza vznikla při teplotě nad nulou, tak tomu většina lidí nechtěla uvěřit a někteří mi dokonce i nadávali, že lžu a šířím dezinformace. Proto jsem se rozhodl, že je třeba edukovat komunitu i v těchto běžných fyzikálních jevech.
Když karburátorem proudí vzduch vysokou rychlostí, dochází ke snížení tlaku (podtlak), což má za následek i pokles teploty. Tento jev souvisí s tím, že se vnitřní energie plynu mění v závislosti na jeho tlaku a objemu. Když tlak klesne, energie plynu se spotřebovává na expanzi a jeho teplota klesá. Kromě toho v karburátoru dochází i k rozprašování benzínu a jeho odpařování, což samo o sobě taky karburátor ochlazuje.
Naprostá většina z vás se s námrazou asi nesetkala, ale všichni z vás můžete pozorovat, že máte karburátor po jízdě orosený. Je to způsobeno tím, že se sráží vlhkost na karburátoru z atmosférické vlhkosti, protože je karburátor chladnější než okolí. Aby se vám vytvořila námraza na karburátoru, tak musíte splnit několik kritérií a jít tomu naproti. Kolínko sání by mělo být dobře odizolované od teplého válce. Stačí tlustší papírové těsnění. Dále pokud chcete podpořit tvorbu co největší námrazy, tak by měla být venkovní teplota nižší než 15°C a velká vzdušná vlhkost a vy byste měli ujet ve svižném cestovním tempu delší vzdálenost, aby se stihly všechny komponenty karburátoru pořádně vychladit až pod nulovou teplotu a mohla se začít tvořit námraza. Například mě se tato námraza vytvořila po asi 50km jízdy. Jakmile se už vytvořilo hodně námrazy, tak docházelo také i ke snížení výkonu motoru. Stačilo zastavit, nechat karburátor ohřát od motoru a vše zase bylo v pořádku po nějakou dobu.
Jakmile zastavíte a vypnete motor, tak námraza do minuty, dvou roztaje. Takže je třeba jednat rychle a pořídit foto nebo video hned po zastavení.