S Babettou jsem se poprvé setkal v roce 1984, kdy pořídil táta do rodiny krásnou zelenou Babettu 210. Na začátku nového milénia se na ni už téměř nejezdilo, a tak jsem si ji v roce 2007 jako nevyužívanou od táty odkoupil a odvezl do Brna s vidinou, že na ní budu dojíždět do práce. V té době jsem byl ještě spíš uživatel, a tak když se něco porouchalo, tak jsem musel s Babettou k někomu zkušenějšímu na servis. Ten zajišťovali postupně různí servismani v blízkém okolí, kteří ale v dnešní době už nežijou. S kvalitou jejich servisu jsem nebyl moc spokojený, protože občas zničili nějaké komponenty během opravy a ututlali to přede mnou. Moje trpělivost s takovými rádoby servismany byla po 3 letech u konce a tak jsem se rozhodl, že se všechno naučím dělat raději sám a jen tak budu vědět, že jsem to všechno udělal poctivě. To se psal rok 2010.
Začal jsem Babettu intenzivně studovat a brzy se z toho stal můj největší koníček, který přerostl až v životní poslání. Zároveň mě bavilo ježdění na Babettě a pouštěl jsem se na čím dál větší výlety, jak rostly moje zkušenosti. O svých cestách a poznatcích jsem zprvu psal na skupině Motorkáři.cz pod profilem Babettista.
Zpočátku jsem čerpal znalosti pročítáním příspěvků z různých skupin (Speaker, Babettron) a literatury (Ďurkovič, dílenská příručka), ale později jsem zjistil, že je v literatuře spousta chyb a i debaty na zájmových skupinách začaly být pro mě po nějaké době nepřínosné zvláště když se tam se mnou hádal někdo, kdo neměl ani páru o dané problematice. Začal jsem bádat na vlastní pěst a ověřoval si funkcionalitu sám pomocí stovek různých měření a pokusů. Brzy jsem se obklopil podobně postiženými jedinci, s kterými jsem si potvrzoval výsledky svých pokusů nebo jsme společně o víkendu ladili stroje.
Nakonec jsem získal kontakt přes slovenské kolegy na samotné konstruktéry Babetty a byl jsem přizván na jednu VIP exkurzi do bývalé výrobní haly, kde jsem se setkal hned s několika konstruktéry, co pracovali ve vývoji. Následovaly několikahodinové debaty, sdílení zajímavých poznatků. Na Slovensko jsem se několikrát vracel na další návštěvy a debaty. Doposud s některými dosud žijícími konstruktéry udržuji přátelský kontakt.
Postupem času jsem přišel do styku se všemi hlavními modely Babett 228, 206, 207, 210, 215, 225 a u každého modelu jsem si prošel částečnou nebo kompletní renovací či uvedení do původního funkčního patinového stavu. Udržuji si přehled o různých variantách daného typu Babetty včetně součástkové základny pro daný typ, ale ani po tolika letech si netroufám tvrdit, že znám úplně všechny varianty.
V roce 2013 jsem založil Babetta klub Brno, kterému jsem předsedoval až do konce roku 2019. V dobách největší slávy měl klub kolem 15 členů a další desítky sympatizantů. Po desetiletém působení v klubu jsem se v létě 2023 rozhodl pro odchod z klubu po vážných neshodách se současným vedením klubu. Momentálně nejsem oficiálním členem žádného Babetta spolku.
V minulosti jsem pořádal nebo spolupořádal řadu srazů a závodů. Namátkou to byl Babetta sraz Vápenky, později navazující Babetta sraz Šardice, Babetta sraz Želivka. Jsem autorem oblíbených 12h závodů (nyní pořádaný pod záštitou Motomaxu) a Babetta economy run (dnes Babetta eco race) s absolutním rekordem 1,2L/100.
V poslední dekádě jsem se zabýval laděním motorů a zvyšování výkonu, dále kontinuálnímu vývoji cestovní Babetty s maximální spolehlivostí a výzkumu náhradních dílů a jejich kvalitních alternativ. Nabízím příležitostně kvalitní díly do spojek, neboť spojky na Babettě jsou stěžejní záležitost celého mopedu. Své poznatky ve výzkumu pravidelně zveřejňuji na svých FB stránkách a Youtube kanálu a poskytuji zpětnou vazbu výrobcům dílů. V rámci možnosti poskytuju odborné poradenství kolem Babett prostřednictvím stránek níže uvedených, v naléhavých případech i telefonicky.
Na Babettě jezdím do práce, na výlety, expedice, závody. V roce 2019 jsem si postavil Babettu na značky a začal jsem cestovat i do zahraničí mimo země V4. K tomuto koníčku vedu i svého syna, který se mnou od svých 8 let jezdí na výlety a dovolené na speciálně upraveném kole s 50ccm motorem, které je známé pod přezdívkou Sobí prd (Sobi 20 GT + 2T čínský motor).
Z cestování na Babettě mě nejvíc baví jezdit kopcovitý terén a kochat se výhledy na okolní krajinu. V roce 2012 jsem objel Českou republiku co nejvíc podél hranice. Postupně jsem projel křížem krážem celou Českou republiku a vyjel na všechny možné kopce včetně Klínovce (nejvýše položené legálně dostupné místo) a pak logicky přišlo na řadu plánování expedice do zahraničí – Alpy. V letech 2022 a 2024 jsem navštívil Alpy a překonal na Babettě se synem 9 nejvyšších alpských průsmyků v Itálii a Rakousku. Do Alp se budu ještě určitě v budoucnu vracet a postupně si se synem projedeme další krásné průsmyky.
Jsem vystudovaný inženýr v oblasti IT a elektro a strojařina není moji profesí, i když jsem se ji okrajově učil 1.ročník na střední škole. Takže umím alespoň číst kóty a výkresy, když už nic jiného. Proto buďte prosím schovívaví, pokud byste náhodou objevili v článcích technickou formulaci, která není formálně správná. Zkušený strojař pochopí, o čem je řeč a laik ostatně taky. Není problém mě případně informovat o nějaké nesrovnalosti, vysvětlit problematiku a můžu danou formulaci poupravit. O nic nejde, všichni se učíme.
Pavel Majerek
Babetta pokořila nejvyše položenou cestu v Evropské unii
na výletě se synem po rodném kraji