Třecí obložení
Materiál třecího obložení se v současnosti většinou skládá ze syntetické pryskyřice nebo pryže, které je proložené kovovými vlákny, kterými se moderuje třecí koeficient. Každý výrobce pracuje neustále na inovacích a na trh přicházejí každý rok nové materiály třecího obložení, a tak je celkem složité zakoupit přesně daný typ obložení a očekávat, že třeba za rok bude mít obložení úplně stejné parametry. Osobně jsem v posledních letech testoval třecí obložení od mnoha výrobců a všiml jsem si faktu, že třeba některý rok bylo obložení víc pružné, zatímco jiný rok bylo tvrdší a i jeho řezání bylo pracnější, takže určitě co se týče elasticity a tvrdosti nemůžete očekávat stejné parametry mezi jednotlivými várkami.
Na Babettě plní třecí obložení stěžejní funkci zejména na řadících čelistech a potom se uplatňuje i při startu na startovacích čelistech, kde dostává pořádné rány při kontaktu s bubnem a nesmí být proto náchylné ke drolení. U rozběhových spojek už moc na vlastnostech třecího materiálu nezáleží, bude to fungovat při téměř jakémkoliv obložení s mírným rozdílem v době prokluzu.
Pro zajištění správné funkci řazení je třeba zvolit třecí obložení s přesným třecím koeficientem, na jaký byl daný lehký či těžký řadící mechanismus navržen. Rovněž je třeba zajistit, aby vykazovalo třecí obložení stabilní třecí koeficient za různých teplot a bylo odolné proti drolení a alespoň částečně proti oleji. Pokud se nedodrží požadované parametry třecího obložení, tak bude Babetta špatně řadit a to buď dlouho s prokluzem nebo dojde ke skokovému zařazení rychlosti. Ani jeden, ani druhý způsob není žádoucí a dochází přitom ke značnému opotřebení dalších dílů motoru. Se špatnou funkcí řadících čelistí souvisí i špatné starty, neboť u B210 se startování odehrává i přes řadící čelisti. V neposlední řadě vám u nekvalitního obložení budou špatně brzdit brzdy.
Moje zkušenost s druhovýrobou je taková, že jsem byl už tak zoufalý ze špatně fungujících spojek, které byly osazeny druhovýrobními díly, že jsem se vrhnul na mnohaletý výzkum různých typů obložení a nakonec dospěl ke správnému obložení na všechny typy čelistí na Babettu. Své poznatky jsem konzultoval s výrobci a dával jim v tomto ohledu častou zpětnou vazbu. Jejich vyjádření bylo však takové, že jsem prý jediný, který si stěžuje a že s materiálem třecího obložení nehodlají nic dělat. Takže když si koupíte druhovýrobní čelisti, tak se můžete těšit na to, že se vám budou čelisti drolit nebo budou pracovat jen chvíli a posléze povrch obložení zesklovatí a úplně změní třecí parametry. Dále většinou zdlouhavé řazení směrem nahoru, špatné starty, odpadávání třecího obložení (špatně nalepeno) a brzdy spíš budou nebrzdit než brzdit. Kdo nezažil, neuvěří a musí si udělat zkušenost, než dospěje k tomu, co jsem napsal v tomto odstavci.
Řada lidí si už udělala zkušenost stejně jako já a nechávají si čelisti přelepit u různých firem, které se na to specializují. Nevýhoda této služby je ale v tom, že jim tam nalepí většinou tlustší obložení a u řadících čelistí nalepí opět ne úplně vhodné obložení, takže nejen že zaplatí docela dost peněz za repas, ale pak musí obložení na každé čelisti zabrušovat, aby šla vůbec nasadit do Babetty. Řadí to pak líp než s druhovýrobním obložením, ale pořád to ještě není úplně ono.
Můžu doporučit své odzkoušené obložení, které nabízím v sekci Produkty. Na rozdíl od výrobců a různých firem specializujících se na přelepování obložení já na té Babettě reálně jezdím a mám najeto desítky tisíc kilometrů, tak vím, jak mají fungovat správně spojky a co je pro to třeba udělat. Mám sortiment na všechny čelisti, co jsou na Babettě a k tomu i lepidlo a návod. Moje třecí obložení až na řadící čelisti není třeba zabrušovat. Má správnou tloušťku a sedne na první dobrou. Vězte, že nalepení a zabroušení zvládne opravdu každý. Nic na tom není. Přestaňte podporovat nekvalitní prodejce dílů.
Tabulka rozměrů třecích obložení
B210, 215, 225, Stella
Startovací čelist 17 x 10 x 3
Rozběhová čelist 53 x 12 x 3
Řadící čelist lehká 22 x 20 x 5
Řadící čelist těžká 18 x 20 x 5
B228, 206, 207
Startovací čelist 53 x 10 x 3
Rozběhová čelist těžká (rozběhové spojky s 1 pružinou dokola) 36 x 14 x 5
Rozběhová čelist (rozběhové spojky s 3 pružinami) 32 x 14 x 5
Kola
Brzdová čelist 76 x 20 x 2