Repas obložení brzdových čelistí
V dubnu 2025 jsem začal nabízet nový produkt a to kvalitní třecí obložení pro brzdy. Třecí obložení se dodává jako pás o šířce 25mm a tloušťce 3mm a bude nutné ho upravit pro montáž. Níže je uveden způsob, jak si v domácích podmínkách s minimem vybavení udělat repas brzdového obložení svépomocí.
Budete potřebovat smirkový papír zrnistosti kolem 80 (může být cokoliv, co udělá drobné rýhy do hliníku), respirátor (případně přítele s vysavačem, který bude odsávat prach z broušení), svěrák, kotoučovou brusku, štít brzdy, pružinky brzdových čelistí, stahovací ocelové pásky, vrtačku, mosazný kartáč do vrtačky a troubu (ideální je mini trouba, ať to doma nevypalujete partnerce v kuchyni), která zvládne 190°C.
Co se týče brzdových čelistí, doporučuji použít ne moc staré čelisti, neboť stářím čelisti křehnou (solení v zimě, extrémní změny teplot, únava materiálu) a rády se lámají. Píšu to jako zkušenost a doporučení, ale samozřejmě je na vás, jestli si budete lepit obložení na 40 let staré originální čelisti. Já si třeba koupil nové Motomax M* čelisti a z nich jsem odbrousil jejich obložení.
Odbroušení obložení z čelistí
- Vezměte si fixu a zaznačte si na čelisti kolem dokola rysku, kam až sahá aktuální obložení
- Odbruste nahrubo staré obložení na kotoučové brusce tak, ať nechytnene hliník na hliníkové čelisti
- Vezměte vrtačku a dejte do ní mosazný kartáč. Upněte čelist do svěráku a odbrušte kartáčem zbývající obložení
- Zdrsněte krouživými pohyby povrch čelisti pomocí smirkového papíru, na který budete lepit obložení. Není moc dobré lepit obložení úplně na hladkou plochu
- Obnovte rysky fixou, ať víte, kde budete přesně lepit obložení

Mosazný kartáč vhodný na odstranění zbytků obložení z čelisti.
Příprava obložení na nalepení.
- Nařezejte si z pásu 4x pásy 76x25mm
- Vezměte si fix nebo tužku a udělejte na obložení rysku, aby mělo obložení šířku 20mm
- Odbruste na kotoučové brusce těch 5mm, abyste měli obložení o rozměrech 76x20mm, které přesně pasuje na čelist. Zkoušel jsem řezat pilkou, ale bylo to mnohem pracnější než to odbrousit na brusce za 1 minutu cca…
- Naneste pouze na obložení mnou dodané lepidlo (vezmu párátko, namočím do lahvičky s lepidlem a rozetřu ho po obložení). Snažte se, aby byla vrstva souvislá a nestekla na střed (obložení je prohlé)
- Nechte lepidlo působit 24 hodin na obložení. Na čelist se lepidlo nenanáší!

Fixace obložení na čelist a vypalování
Po nejdříve 1 dnu pokračujte dále těmito kroky:
- Nasaďte si 2 holé čelisti na štít brzdy společně s pružinkami
- Použijte 2 ocelové pásky vedle sebe pro zafixování obložení na čelisti
- Vystřeďte obložení na rysky, které jste si předtím nakreslili na čelist
- Utáhněte na fest obě pásky
- Zkontrolujte, zda není obložení nakřivo na čelistech a když je vše ok, tak šup s tím do předehřáté trouby na 190°C
- Po zhruba 5 minutách uvidíte, jak začne přebytečné lepidlo vybublávat ven mimo čelist. V tom okamžiku doporučuji štít vyjmout ven a překontrolovat, zda se obložení nepohlo a ještě pásky dotáhnout
- Poté nastavte časovač na 2h a nechte čelisti finálně vypálit
- Po 2h čelisti vytáhněte a nechte vychladnout.
- Odstraňte přebytečné lepidlo, co vybublalo ven mimo čelist a případně si zabrušte okraje obložení, ať lícují s čelistí



Zabroušení obložení na požadovanou tloušťku
Zbývá zabrousit obložení ze 3mm zhruba na tloušťku 2mm, aby sedlo do bubnu. každý bude zabrušovat na jinou tloušťku dle opotřebení svého bubnu.
Zde můžete použít v ideálním případě soustruh, pokud máte. Pokud ne, tak opět s citem pomalu, nespěchat na kotoučové brusce zabrušujte obložení z boku – viz video. Kontrolujte v pravidelných intervalech obložení přiložením čelistí na štít brzdy, kdy musí tloušťka lícovat s hranou štítu. Ve videu je to ukázáno. Snažte se najít nejvyšší možnou tlouštku, kdy už půjdou čelisti na štítu zasunout do bubnu. Pro představu mě obě čelisti trvaly zabrušovat cca 20-30 minut. Nespěchal jsem, dělal jsem to co nejprecizněji v ruce.
Kolega mě říkal další možný postup, že použil pásovou brusku kterou položil na bok, aby byl brusný pás kolmo ke stolu a pak zabrušoval ležící čelist podobným způsobem jak já ručně na brusce.
Montáž na Babettu
Poté čelisti na štítu namontujte na Babettu a vymezte vůli lanka. Podle toho, jak se vám kvalitně podařilo zabrousit obložení, si to bude sedat pár km až řádově 100km. Je úplně běžné, že během prvních 100km budete třeba 4x utahovat lanko.
Pokud vám při jízdě náhle změkne brzda, tak to může být signálem, že vám upadlo obložení a špatně jste to nalepili. Toto se mi stalo poprvé, když jsem to lepil jen s použitím jedné pásky místo dvou. A obložení se mi při zátěži vydrolilo z čelistí (viz foto). Pokud by se vám to nedej bože stalo, tak vám pošlu obložení i na přelepení 1 kusu.

Garantuju brzdění smykem při dobrém seřízení a použití páček obou brzd.
Věřím, že budete velmi spokojeni s mým obložením.